Geboren 1974, ist Komponist und Performer. Er ist Mitbegründer der Plattform stock11. Sein Arbeitsschwerpunkt ist die musikalische Neukontextualisierung sozialer, medialer und körperlicher Realitäten. Hierfür setzt er gezielt auf intensive Zusammenarbeit, z.B. mit asamisimasa, dem Trio Catch oder dem Nadar Ensemble. Seit 2014 ist er als Professor für Komposition an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Stuttgart tätig.
erased composer
In the background of this broadcast, you can hear a recording from the 1978 Darmstadt Summer Course for New Music. This audio material was taken from a lecture by the composer Helmut Lachenmann. It is immediately apparent that the recording quality is not good. Glitches, background noises, and low digital resolution render the speech almost completely unintelligible.
However, this relationship can also be seen from the opposite perspective: the composer’s speech is disturbing the continuity of the noise.
In the following excerpts, the vocal sounds of the recording will be manipulated, covered, or completely eliminated. When the composer is thus removed, the sounds unintentionally captured by the recording medium become the actual musical material.
Section One
The composer’s voice is replaced by silence. The proportional time structure of the recording in the corresponding section is not modified. Some short remnants of the voice remain just audible.
Duration: 4 Minutes
Section Two
The digital resolution of the sound file in the passages of speech is reduced so greatly that quantization errors appear in the signal. The (silences/rests/pauses) in the original recording remain unaltered.
Duration: 1 Minute
Section Three
Using a resonance filter, the speech passages are adjusted to the pitches of Germany’s national anthem. Once again, the silences of the original recording are not altered.
Duration: 3 Minutes
Section Four
In this section, the passages of speech are completely removed. The pauses included in the recording are drawn together into one long break. The noise captured in the recording is significantly amplified.
Duration: 5 Minutes
Section Five
The speech sounds are covered by an electronic tone.
Duration: 2 Minutes
Footnote: this practice of masking speech is frequently used by the mass media to censor language considered inappropriate for minors.
Section Six
Extremely short clips of the recording are heard at regular intervals. These excerpts last only a few milliseconds - to our ears, so negligible that the speech sounds are perceived as background noise.
Duration: 2 Minutes
Gier
Die Komposition Gier ist ein Versuch über Anhäufung bei gleichzeitiger Stagnation. Die musikalische Ausgangsposition wird substanziell nicht verlassen. Stattdessen werden mit Fortschreiten der Musik immer mehr Duplikate, Versionen, Wiederholungen oder Varianten des selben Materials angesammelt, ohne dass eine erkennbare Entwicklung eintritt. Dabei bleibt der energetische Prozess permanent in einem Zustand der Unersättlichkeit, jeder Anlauf bricht ab, fordert einen neuen Anlauf heraus, usw.
Die Live-Elektronik trägt dabei entscheidend zur Duplikation bei. Einzelne Ausschnitte des Stückes werde aufgenommen und unbearbeitet wieder eingespielt. Die Musik begegnet ihrer eigenen Vergangenheit, schichtet sich übereinander, suggeriert eine Steigerung. Diese wird allerdings nicht im emphatischen Sinn bestätigt, ein Ziel, eine Erlösung treten nicht ein, die Verdichtung ist keine Erhebung.
Schließlich fügt sich ein zweiter, kürzerer Teil an, der eine in sich geschlossene, neue Musik in die Komposition einführt. Völlig getrennt vom Vorangegangenen fällt das Stück in eine Lustlosigkeit, die Motivtion des Anhäufens weicht einer erbarmungslosen Statistik.
Soundcloud
Pdf (name?)
Geboren 1974, ist Komponist und Performer. Er ist Mitbegründer der Plattform stock11. Sein Arbeitsschwerpunkt ist die musikalische Neukontextualisierung sozialer, medialer und körperlicher Realitäten. Hierfür setzt er gezielt auf intensive Zusammenarbeit, z.B. mit asamisimasa, dem Trio Catch oder dem Nadar Ensemble. Seit 2014 ist er als Professor für Komposition an der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Stuttgart tätig.
erased composer
In the background of this broadcast, you can hear a recording from the 1978 Darmstadt Summer Course for New Music. This audio material was taken from a lecture by the composer Helmut Lachenmann. It is immediately apparent that the recording quality is not good. Glitches, background noises, and low digital resolution render the speech almost completely unintelligible.
However, this relationship can also be seen from the opposite perspective: the composer’s speech is disturbing the continuity of the noise.
In the following excerpts, the vocal sounds of the recording will be manipulated, covered, or completely eliminated. When the composer is thus removed, the sounds unintentionally captured by the recording medium become the actual musical material.
Section One
The composer’s voice is replaced by silence. The proportional time structure of the recording in the corresponding section is not modified. Some short remnants of the voice remain just audible.
Duration: 4 Minutes
Section Two
The digital resolution of the sound file in the passages of speech is reduced so greatly that quantization errors appear in the signal. The (silences/rests/pauses) in the original recording remain unaltered.
Duration: 1 Minute
Section Three
Using a resonance filter, the speech passages are adjusted to the pitches of Germany’s national anthem. Once again, the silences of the original recording are not altered.
Duration: 3 Minutes
Section Four
In this section, the passages of speech are completely removed. The pauses included in the recording are drawn together into one long break. The noise captured in the recording is significantly amplified.
Duration: 5 Minutes
Section Five
The speech sounds are covered by an electronic tone.
Duration: 2 Minutes
Footnote: this practice of masking speech is frequently used by the mass media to censor language considered inappropriate for minors.
Section Six
Extremely short clips of the recording are heard at regular intervals. These excerpts last only a few milliseconds - to our ears, so negligible that the speech sounds are perceived as background noise.
Duration: 2 Minutes
Schöner leben 7
Gier
Die Komposition Gier ist ein Versuch über Anhäufung bei gleichzeitiger Stagnation. Die musikalische Ausgangsposition wird substanziell nicht verlassen. Stattdessen werden mit Fortschreiten der Musik immer mehr Duplikate, Versionen, Wiederholungen oder Varianten des selben Materials angesammelt, ohne dass eine erkennbare Entwicklung eintritt. Dabei bleibt der energetische Prozess permanent in einem Zustand der Unersättlichkeit, jeder Anlauf bricht ab, fordert einen neuen Anlauf heraus, usw.
Die Live-Elektronik trägt dabei entscheidend zur Duplikation bei. Einzelne Ausschnitte des Stückes werde aufgenommen und unbearbeitet wieder eingespielt. Die Musik begegnet ihrer eigenen Vergangenheit, schichtet sich übereinander, suggeriert eine Steigerung. Diese wird allerdings nicht im emphatischen Sinn bestätigt, ein Ziel, eine Erlösung treten nicht ein, die Verdichtung ist keine Erhebung.
Schließlich fügt sich ein zweiter, kürzerer Teil an, der eine in sich geschlossene, neue Musik in die Komposition einführt. Völlig getrennt vom Vorangegangenen fällt das Stück in eine Lustlosigkeit, die Motivtion des Anhäufens weicht einer erbarmungslosen Statistik.